wtorek, 5 marca 2013

Pisarze w obronie bibliotek

Każdego roku na cały świecie zamykanych jest wiele bibliotek, mimo że są to instytucje niezwykle ważne dla edukacji i kultury. W obronie bibliotek niejednokrotnie stawali wybitni pisarze. Oto niektóre z  ich wypowiedzi, zebrane przez  portal Booklips:


Biblioteka jest innym rodzajem społecznej rzeczywistości, która poprzez swoją egzystencję naucza o systemie wartości innym niż fiskalny.”
Zadie Smith


„Fundamenty edukacji otrzymałem w szkole, ale to nie wystarczyło. Moją prawdziwą edukację, nadbudowę, detale, prawdziwą architekturę, wyniosłem z publicznej biblioteki. Dla zubożałego dziecka, którego rodzina nie mogła sobie pozwolić na kupno książek, biblioteka stanowiła otwarte drzwi do cudów i osiągnięć. I nigdy nie będę wystarczająco wdzięczny za to, że byłem na tyle rozumny, aby przejść przez te drzwi i wykorzystać to jak najlepiej. Teraz, kiedy ciągle czytam o tym, jak fundusze biblioteczne są obcinane i obcinane, mogę myśleć tylko, że te drzwi się zamykają i Amerykańskie społeczeństwo znalazło jeszcze jeden sposób, aby siebie zniszczyć.”
Isaac Asimov

Nie wierzę w koledże i uniwersytety. Wierzę w biblioteki, ponieważ większość studentów nie ma żadnych pieniędzy. Kiedy ukończyłem liceum , było to czasie Wielkiego Kryzysu, nie mieliśmy pieniędzy, nie mogłem więc pójść na studia(…) Spędzałem trzy dni w tygodniu przez 10 lat, edukując się w publicznej bibliotece, i było to lepsze niż koledż. Ludzie powinni sami się uczyć – możesz uzyskać kompletną edukację za darmo. Po upływie 10 lat miałem przeczytaną każdą książkę w bibliotece i mogłem napisać tysiąc opowiadań.”
Ray Bradbury

„Istnienie bibliotek stanowi najlepszy dowód na to, że możemy mieć jeszcze nadzieję co do przyszłości człowieka.”
T. S. Eliot

Więcej znajdziecie tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będziemy wdzięczni za Twój komentarz. Pamiętaj, że każdą myśl możesz wyrazić w sposób kulturalny, jeśli tylko tego zechcesz.