Grupa badaczy z Uniwersytetu Stanforda odkryła w trakcie obserwacji przebiegu fal mózgowych przy wykorzystaniu rezonansu magnetycznego, że czytanie dostarcza "prawdziwie wartościowych ćwiczeń dla ludzkiego mózgu".
Badaniom poddano ochotników wybranych spośród doktorantów z katedry literatury, którzy czytali powieść Jane Austen.
Wstępne wyniki ujawniły wzrost przepływu krwi do zupełnie innych obszarów mózgu niż tych odpowiedzialnych za funkcje wykonawcze, które są wiązane ze skupianiem uwagi na czytaniu. Sugeruje to, iż "skupianie uwagi na tekstach literackich wymaga wielu złożonych funkcji poznawczych, więc "może dostarczać prawdziwie wartościowych ćwiczeń dla ludzkiego mózgu".
Także czytanie dla relaksu wywoływało wzmożony przepływ krwi, ale w innych obszarach mózgu. Zdaniem naukowców oznacza to, że każdy sposób czytania tworzy inne "wzory" w mózgu, które są o wiele bardziej złożone nią wtedy, gdy się bawimy lub nawet pracujemy.
Tak więc, u progu nowego roku akademickiego, zapraszamy wszystkich do naszej biblioteki po lektury, no i oczywiście do czytania Bibliodziennika.
Więcej przeczytacie w booklips.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Będziemy wdzięczni za Twój komentarz. Pamiętaj, że każdą myśl możesz wyrazić w sposób kulturalny, jeśli tylko tego zechcesz.